Linde je jedinou společností, která je zapojena do každého kroku vodíkového hodnotového řetězce, od výroby a zpracování, přes distribuci a skladování, až po každodenní použití v průmyslovém i domácím prostředí. Kvalifikace Linde v oblasti vodíku, postavená na desetiletích výzkumu a realizaci bezpočtu skutečných projektů, potvrzuje její inovativní sílu a osvědčené odborné zázemí při poskytování funkčních a ekonomicky životaschopných vodíkových technologií přizpůsobených pro masové použití.
Poptávka po vodíkových technologiích roste, protože mají potenciál urychlit přechod k udržitelnějším formám energie, ale zároveň jsou vhodným doplňkem stávajících energetických modelů se všemi jejich regionálními odlišnostmi. Vodík je zdroj paliva s nulovými emisemi pro pohon vlaků, autobusů a automobilů. Je možné ho použít také jako výchozí plyn pro použití v průmyslovém prostředí, například chemickém průmyslu, rafinériích nebo ocelárnách. Kromě toho je to zdroj tepla a elektrické energie pro budovy a může plnit funkci ukládání energie produkované z obnovitelných zdrojů.
Vodík nabízí přesvědčivé výhody. V první řadě podporuje postupný přechod směrem k nízkouhlíkovým zdrojům energie, protože je možné ho vyrábět ze zemního plynu a jiných neobnovitelných vedlejších produktů. Kromě toho je možné ho použít k uchování energie; lépe řečeno jako prostředek k uchování energie z obnovitelných a jiných zdrojů. Při pohledu do budoucnosti ho pak bude možné vyrábět s nulovou uhlíkovou stopou ve velkém množství s použitím obnovitelné energie, jako je například sluneční nebo větrná energie, k rozkladu vody (elektrolýza).
Šedý vodík se získává z fosilních paliv. Parní reformátory se používají k přeměně zemního plynu, například přidáváním páry. Výsledný syntézní plyn s vysokým obsahem vodíku se potom dále zpracovává. Během procesu výroby šedého H2 uniká jako vedlejší produkt do ovzduší oxid uhličitý (CO2). V případě modrého vodíku se naproti tomu vznikající CO2 zachycuje pro potřeby dalšího použití. Zelený vodík se pak vyrábí výlučně z obnovitelných zdrojů. Dosud však není možné vyrábět zelenou variantu H2 v dostatečném množství.
Vodík může usnadnit přechod k ekonomice založené na udržitelnějších energiích. H2 je možné používat nejen jako bezemisní palivo pro pohon vlaků, autobusů, nákladních automobilů, osobních automobilů a lodí, ale také jako výchozí surovinu v různých průmyslových odvětvích, například v chemickém průmyslu, rafinériích nebo ve výrobě oceli. Kromě toho může být vodík zdrojem energie a tepla pro budovy a dokáže v sobě uchovat energii vyprodukovanou z obnovitelných zdrojů.
Tato technologie funguje na principu fyzického navázání molekul plynu k adsorpčnímu materiálu. Vazební síla mezi molekulami a adsorpčním materiálem se odvíjí od řady faktorů, mezi které patří typ plynu. Výsledkem tohoto procesu navázání je efekt odloučení. Na rozdíl od oxidu uhelnatého (CO), oxidu uhličitého (CO2) a dusíku (N2) mají vysoce těkavé látky s nízkou polaritou, jako je vodík, jen zanedbatelnou vazební sílu. Takže zatímco nečistoty přilnou k adsorpčnímu materiálu, vodík může volně proudit dál.
Zkapalněné plyny se používají v celé řadě průmyslových odvětví, včetně kovodělného průmyslu, zdravotnictví, elektronice nebo zpracování potravin. Tyto plyny se vždy zákazníkům dodávají v kapalné podobě, aby je bylo možné uložit na místě k pozdějšímu použití. Z tohoto důvodu dodáváme nejen kryogenní řešení pro zkapalnění H2, ale také vhodné nádrže pro spolehlivé a efektivní skladování. Vnitřní nádrže a potrubní systémy se vyrábí z nerezové oceli, aby byl garantován vysoký stupeň čistoty. To je mimořádně důležité v případě potravinářského a elektronického průmyslu. Vnější pláště mají speciální povrchovou úpravu, která je zárukou špičkové izolace před vnějšími vlivy.
Namísto použití kovového kompresního pístu využívá tento proces iontovou kapalinu. V případě této kapaliny se konkrétně jedná o organickou sůl, která se během stlačení chová jako pevná látka. Iontová kapalina plní současně funkce maziva a chladiva. Protože se jedná o antikorozní látku, přispívá ke snížení nákladů na údržbu a oproti tradičním kompresorům je tento proces výrazně účinnější.
Používají se k přeměně kapalného vodíku ochlazeného na minus 253 °C na vysokotlaký vodík. Díky této technologii je možné rychle a spolehlivě natankovat vozidla na H2 ze zásobní nádrže s kapalným vodíkem. Přímé stlačení LH2 významným způsobem snižuje spotřebu elektrické energie vodíkové tankovací stanice, protože díky mimořádně nízké teplotě kapalného vodíku není potřeba při procesu chlazení vynakládat žádnou další energii na chlazení.